Home

Cagiva Elefant 350 Project nl

Cagiva Elefant 350 Project US

Honda VTR1000f Project nl

Honda VTR1000f Project US

 

 


 
 
 
 

Project Cagiva Elefant ...van 350cc naar 900cc

Update 29-12-2013 onderaan deze pagina

Het plan:

Al sinds dat ik de Elefant 350 heb zit ik er aan te denken om een 900cc blok in het frame te hangen. De nieuwere Ducati motorblokken zijn betrouwbaarder dan het 350cc Pantah blok dat in mijn Elefant uit 1986 zit en het levert natuurlijk een berg extra vermogen en koppel. Daarnaast kwam ik voor onderdelen bij Rudy Berends en hij heeft hetzelfde gedaan met dit resultaat. (http://www.customfighters.com/1570/the-three-musketeers/) Nu is de tijd gekomen om dit plan uit te voeren.

a

Uitgangspunt:

Ongeveer 6 jaar geleden heb ik een Cagiva Elefant 350 gekocht. Het motorblok was kapot, de schokbreker zat vast, accu was kapot en de spanningsregelaar ook. De zijkappen, originele voorverlichting en het voorspatbord misten.

Er waren ook goede dingen, De tank was netjes mat zwart gespoten, het zadel was nieuw overtrokken met een zwart dek en het frame is ook zwart geschilderd. De verlichting die nu voorop gemonteerd zit vind ik mooier dan origineel.

Gedurende 4 jaar heb ik de hele motorfiets uit elkaar gehad en opgeknapt. Daarnaast zijn er ook wat extra technische verbeteringen doorgevoerd: Nieuwe dikkere startkabels en een competitie up-side-down voorvork van WP (model Cagiva WMX250)

x

De onderdelen en uitdagingen:

Voor de hand ligt het om een Ducati Monster of SuperSport blok te zoeken. Dat heb ik ook gedaan maar ik heb toch gekozen voor een Cagiva Grand Canyon blok gekocht.

b


Het voordeel is dat het GC blok zo in het Elefant frame past. Bij een Ducati blok moeten de carters aangepast worden. Ducati heeft bij de 2-kleps blokken de lagering van de achterbrug in het blok zitten. Cagiva heeft de lagering in de achterbrug zitten, net als de Ducati 4-kleppers (916 serie)


Nadeel is dat dit GC blok voorzien is van een injectiesysteem en dus een andere kabelboom heeft. Nu kun je kiezen om ook de kabelboom te vervangen, ruimte zoeken waar de injectie-controller (computer) moet zitten, benzinepomp monteren, retourleiding naar de tank maken, benzine niveaumeter in de tank maken, nieuwe bedieningsorganen op het stuur, nieuwe tellers, sensors in het luchtfilter en…..het frame aanpassen om ruimte te maken voor de injectiebehuizing…


Dat doen we dus niet. We gaan voor carburateurs, en wel 40 mm Dellorto’s. Daarvoor moet dus het ontstekingssysteem verandert/vervangen worden zodat het werkt zonder computer. Voorlopig blijven we de ontstekingsunits en bobines van 1986 gebruiken. Daarom moeten er “pick-ups” in heb blok geplaatst worden. Deze pick-ups bepalen het tijdstip van ontsteking. Maar zonder geschikt vliegwiel geven de pick-ups geen signaal. Komend weekend ga ik het blok open maken om te kijken of de bevestigingspunten voor de pick-ups aanwezig zijn. Als dat zo is kunnen we op jacht naar vliegwiel en pick-ups. Ik kies voor de laatste versie van pick-ups omdat deze betrouwbaarder zijn dan de pick-ups uit het 350 blok. Ik zit ook te denken aan een lichter vliegwiel voor een betere gasreactie (snelheid waarmee het blok reageert op het gas geven)

Afgelopen weekend het nieuwe blok open gemaakt. Gelukkig zitten de montagepunten voor de pick-ups wel in het blok. Het plan kan doorgaan!

m


Dus met de foto’s naar Biggelaar gegaan en gepraat over de mogelijkheden en de kosten. De enige mogelijkheid om met pick-ups te werken is door het uitwisselen van het vliegwiel. Het vliegwiel triggeres de pick-ups. Daarmee is een lichtgewicht vliegwiel dus ook niet mogelijk want die zijn van aluminium en dus niet magnetisch. Omdat dit motorblok al voorzien is van het nieuw type startmotorvrijloop is het enige vliegwiel dat past die van een 1998 Ducati Monster 900. S**T! Die zijn natuurlijk niet te vinden….dacht ik. Maar Biggelaar had 1 liggen en na een half uurtje zoeken met 2 man hebben we hem gevonden. Het sleutelen kan beginnen.


Gisteravond even de vliegwielen naast elkaar gehouden. PIEIEP! Ze hebben verschillende diameters…Nu moet ik waarschijnlijk ook nog een nieuwe dynamo en zijdeksel hebben….Zaterdag maar weer eens naar Biggelaar…

c

Inderdaad, een andere zijdeksel en dynamo…maar voor hetzelfde geld koop ik ook een ontstekingsmodule waarmee het enkele signaal uit de motor wordt omgezet in 2 vonken. Deze module vervangt de CDI units.


Deze modules zijn verkrijgbaar in een voorgeprogrammeerde en een zelf te programmeren unit. Een voor- en nadeel van de zelf te programmeren module is dat de ontstekingscurve perfect gemaakt moet worden met behulp van afstelwerk op een vermogensbank. Dat maakt deze module erg duur. Dus ga ik voor de voorgeprogrammeerde module. Weer een rib…


Deze ontstekingsmodules geeft ook een signaal voor een toerenteller. Yes, een secondaire uitdaging opgelost. Dit signaal kan ik gebruiken om de originele toerenteller van de Gran-Canyon aan te sturen. Gisteravond de toerentellel uit het dashboard gehaald en de originele toerenteller behuizing aangepast zodat de CG-teller er in past. Later meer hierover

.
Ook de carburateurs zijn terug, dank je wel Sven, en de pakkingssetjes zijn binnen. Dus de carburateurs kunnen ook in elkaar gezet worden.

carp
Er komt schot in de zaak…

inelkaar

Op onze trouwdag ben ik maar eens begonnen met een scheiding…..direct gevolgd door een huwelijk. Gisteren heb ik het oude blok uit het frame gehaald en het nieuwe blok gepast…dus niet.

niet dus

Een Ducati motor heeft achteraan het blok 3 ophangpunten. Het middelste heb ik al eerder besproken, het onderste en bovenste zouden passen. Dus niet, bij het oude blok hebben deze een breedte van 190 mm. die ook nog gelijke ver vanuit het midden liggen. Het nieuwe blok heeft bovenaan een breedte van 205 mm. waarvan de ene zijde 100 mm. En de andere zijde 105 mm. van het midden ligt, de onderzijde is 200 mm. breed en daar ligt een zijde 105 mm. van het midden. 3 Keer zagen dus.

zagen

restanten

Daarna zat heb blok er zo in.

erin

 

De volgende “uitdagingen” hebben zich aangemeld:

    • Rempedaal en voetsteunophanging rechts komen tegen het koppelingsdeksel, dat wordt dus slijpen en lassen aan het frame.
    • De Gran Canyon uitlaat (voorste bocht) past niet tussen het frame of er omheen. Uitweg: Elefant 900 uitlaat…maar die heeft last van de ophanging van de voetremcilinder: zie boven.
    • Voorspatbord komt tegen de ophanging van de oliekoeler: spatbord is afgezaagd, oliekoeler komt naar beneden te hangen als het wiel dat toe laat

    Nu waren de carburateurs en de uitlaat aan de beurt.

    Zoals verteld had ik een klein probleem met de ophangbeugels van de achterrem en de duo voetsteunen. Ook een geleidingsoog voor de remleiding en kabelboom geeft een probleem. Deze heb ik van het frame geslepen. Hierdoor past het uitlaatsysteem perfect.

    Maar ik had nog geen demper….Even naar zolder voor wat anders en daar struikelde ik bijna over een set LeoVinci absorptie dempers van mijn Firestorm. Ik gebruik ze niet meer op de Firestorm omdat ze teveel herrie geven…Toch even kijken of het past, bovendien is het niet erg om een Ducati te horen;-) Alsof het ervoor gemaakt is! Alleen wat zaagsneden in de aansluitflens gemaakt om hem te kunnen klemmen…

    .exhaust

    Om de carburateurs aan te sluiten op het blok moet ik de spruitstukken van de 350 gebruiken, maar die hebben een kleinere doorlaat aan blok zijde (de carburateur zijde past) Lang leve de vijl en de Dremel…

    carb

    Volgende halte: elektronica…

    Voor later, ophanging van de remcilinder en de bediening ervan.

    Zo, dat waren weer productieve dagen. De elektronica is nu af, de overgebleven delen staan op marktplaats, Hydraulische bediening van de koppeling opgebouwd en ontlucht, de oliekoeler hangt, het voorste tandwiel zit op zijn plek, de luchtfilter zit weer op zijn plek…nu nog een oplossing vinden voor de achterrempomp, wachten tot de olieslangen binnen komen, benzineslangen maken, ontstekingskast ophangen, olie, accu en benzine er in en hopen dat ie wil starten…en dan afstellen en proefrijden….(WAAR BLIJVEN DIE SLANGEN?????)

    box

    bob

    clutch

    cooler

    air

    Bij het plaatsen van de tank bleek dat de bobine voor de staande cilinder te ver naar buiten zat. Dat hebben we vandaag maar even aangepast. Ook heb ik de ophanging voor het ontstekingskastje in orde gemaakt, benzineslangen bougies en oliefilter geplaatst.

    ign

    ing


    Zo maar weer verder met de toerenteller: Links de oude mechanische teller, rechts de elektronisch
    e

    rev

    De electronische teller is opgefikt (kortsluiting)...

    Zo, net terug van mijn eerste ritje, naar de dealer om de ketting te laten klinken. Zonder succes. Ze hadden de juiste sluiting niet. Hij is wel snel en ik moet veel schakelen. De eindoverbrenging (ketting en tandwielen) is veel korter (20%) dan die van een Gran-Canyon. Maar bij de eerste serieuze remactie kreeg de voorband ruzie met de oliekoeller. Ik denk dat ik toch maar een 17” voorwiel ga monteren. (nu 21”)

    oil

    Bij thuiskomst viel mijn oog op de onderkant van mijn voorvork…..EEN SCHEUR!!!  En nu? Ik hoop dat HK me kan helpen, ze zijn WP service punt. Eerst dit oplossen, dat wiel komt later wel

    as

     

    Zo. Onderdelen binnen…kunnen we gaan proberen of de voorvork past…Ik ga deze keer een WP 4357 voorvork gebruiken. Dit is een 43mm vork uit een KTM 620 SC Enduro uit 2001.

    i
    Voordat hij ingebouwd wordt moeten eerst de seals vervangen worden:

    b
    Dat ging voorspoedig, het uitbouwen van de oude vork ook.

    i

    Maar de nieuwe past niet. Hij heeft een dikkere as en daardoor grotere lagers.


    Het voorwiel dat ik gekozen heb is van een Cagiva Canyon 600. Dat is een 19” wiel wat mijn probleempje met de oliekoeler zou moeten oplossen en het past wonderwel zo in de vork.

    Het niet passen van de stuurpen lossen we op door de oude stuurpen in de nieuwe kroonplaten te persen. Omdat de nieuwe stuurpen groter is gaan we bussen maken de het verschil opvullen.

    Omdat de bussen voor de kroonplaten nog even op zich laten wachten ben ik alvast met het dashboard begonnen.  Eerst heb ik een aluminium elektro-kastje verbouwd tot controlelampen kastje. Hierin komt naast de controlelampjes ook een voltmeter. Na een paar kapotte spanningsregelaars wil ik graag weten wat de boordspanning is. Waarschijnlijk niet nodig maar wel leuk.

    i

    i


    Daarna van papier een opzetje gemaakt voor het dashboard. Deze heb ik met dubbelzijdig tape op een aluminium plaat (1mm) geplakt en ben gaan zagen, boren en veilen.  Daarna de hoeken omzetten en de onderdelen passen.

    Nu ligt het dashboard te drogen, hij is mat zwart gespoten, net als het controlelampenkastje.

    Ik ben jullie de foto van het dashboard nog verschuldigd:

    Daarnaast heb ik eindelijk de busjes om de stuurpen uit het frame te kunnen monteren in de kroonplaten binnen. Hieronder zie je de stuurpen uit het frame (donkere dunne) en die uit de kroonplaten (lichte dikke)

    Alle onderdelen zitten met een perspassing in elkaar. Het in elkaar zetten gaat gemakkelijker als je het gat warm maakt (want dan wordt hij groter) en de as koud maakt (want dan wordt hij kleiner). Precies zo als het ook bij mannen werkt;-) Dus leg je de gaten (lagers in dit geval, zie ze roken) op een elektrische kookplaat:

    En de as (kroonplaat met stuurpen)in de diepvries:

    Als ze beiden op temperatuur zijn schuif je ze zo in elkaar…in theorie…in de praktijk komt er vaak nog een pers of een hamer aan te pas. Maar…het is gelukt en de nieuwe vork zit in het fame.

    De velg op de foto’s hierboven is krom, daarom heb ik een set andere velgen opgezocht. Bon motoren heeft de band van de ene velg op de andere gezet en het wiel is nu gemonteerd. Zelf even snel een beugeltje voor de snelheidssensor gemaakt.

    Jan willem heeft een bus voor me gedraaid om het gat van de originele kilometerteller aandrijving op te vullen.

    Het vinden van de juiste bouten voor de remklauw was nog een hele bevalling. Ik ben naar een Aprillia dealer gegaan om daar bouten te halen (die van de RSV1000 moest ik hebben). Die had ze niet en moest ze bestellen. Dat heeft 3 weken geduurd! Dit zijn bouten die je elke keer moet vervangen als je ze los haalt….Ondertussen heb ik ze ook bij Motorport besteld (geen Aprillia dealer) en die hadden ze binnen een week.


    Daarna was het zaak om een E-gekeurde koplamp te vinden die dun genoeg of de lamp laag genoeg heeft om voor mijn dashboard te passen. De unit die ik had is niet goedgekeurd en past niet. De originele KTM unit past niet en van Bon had ik een Husqvarna kap en die paste ook niet. Ik ben toen tegen een Polisport MMX aangelopen en die past alsof hij er voor gemaakt is.
    Klaar voor een 2de proefrit:

    Het achterwiel past niet. De velg moet 10 mm verder naar links t.o.v. het hart van het wiel. Dan maar voor de dure oplossing: op maat gemaakte wielen. Voor geen probleem, elk KTM Supermoto wiel past, achter heb ik een 4.25"brede velg (was 2.75") op de originele naaf laten zetten door Haan Wheels. Voor diegenie die Haan niet kennen....ze maken o.a. de wielen voor alle fabrieks teams in de cross, Enduro en Dakar. Mensen die iets van wielen weten zeg maar. En ze zijn afgelopen week binnen gekomen:

    w

    Ik heb ze gepast en ze zijn bijna perfect. De velgen staan nog iets uit het midden (3,5mm) en dat gaat nog even aangepast worden. Dan kunnen de banden er op.

    Dit is inmiddels gebeurt. De wielen passen perfect.  Ook met maximale in-vering blijft alles draaien en wordt er niets geraakt.

    w


    Van de adapter voor de remklauw heb ik 1,5mm laten afhalen om de klauw verder naar buiten te krijgen en ook de klauw heb ik met de slijptol bewerkt omdat de klauw anders de spaken raakt.


    Omdat de uitlaat van de achterste cilinder nu anders loopt heb ik een gedeelte van het binnenspatbord verwijderd. Maar dan ligt de schokbreker wel heel erg onder vuur dus ken ik er een “hugger”  van een KTM LC8 SMR990 opgezet met wat zagen, boren en lijmen.


    Bij het ontluchten van de rem ben ik er achter gekomen dat de pomp een interne lekkage heeft dus heb ik een nieuwe radiale rempomp gekocht. Deze heeft geen remlichtschakelaar dus heb ik een banjo met drukschakelaar besteld. Ook de remslang is dan te kort dus heb ik een langere besteld.


    Na een zomer niet sleutelen eindelijk weer eer paar stappen verder. Inmiddels zit de nieuwe remcilinder er op. Hierdoor paste de handkappen niet meer. Dat heb ik opgelost door nieuwe montagestukjes te maken die passen op een set stuurklemmen die ik nog had liggen. Op de onderstaande foto staat de (zwarte) originele klem, de aluminium stuurklem van een andere set en het witte blokje wat de zwarte klem en de ronde pen moet vervangen (nog niet afgewerkt)

    blok

    Op deze foto zit alles gemonteerd

    mont

    Dit geeft wel genoeg ruimte

    mont2

    Een veelgehoorde opmerking was dat men het voorspatbord te groot vond. Daar ben ik het mee eens. Dus verschillende spatborden gekocht en de best passende uitgekozen. Ja…een Husqvarna spatbord past op een KTM vork. Hierdoor kwam de spanningsregelaar wel weer in de verdrukking. Hier heb ik een plaatje voor gemaakt zodat hij lager komt te zitten. Bijkomend voordeel: Betere koeling en minder kwetsbare bedrading.

    plaatje

    plaatsing

    spatbord

    Geen foto maar wel opgelost is de plaatsing van de snelheidsopnemer. Het magneetje zit al op de schijf gelijmd. Nu echt maar eens aan de afstelling beginnen.

    Ik heb besloten de carburateurs te vervangen door andere Dellorto’s met de afstelschroeven aan de andere kant. Bij de vorige carburateurs waren de schroeven niet te bereiken (zie foto’s hieronder)

    Dit is beter:


    Het nadeel van de nieuwe carburateurs is dat de aanzuigkant groter is en de originele slangen niet meer passen.

    Via via ben ik aan een paar universele Gates slangen gekomen in de juiste diameter. Alleen een beetje lang…..Gelukkig heb ik ook nog een zaag…..

    Na de montage moest alles afgesteld worden, mijn kindje kon weer aan het infuus.

    Inmiddels heb ik het dashboard geprogrammeerd en e-keur spiegels gemonteerd. Nu nog een uitlaatdemper en hij kan voor de keuring………EN DAN RIJDEN!!!!

    Na een vakantie, BBQ weekend, team building weekend en de verschillende afstel- en sleutelsessies is het weer eens tijd om een stukje te schrijven.

    Na de vorige sessie heb ik besloten de ademhaling te verbeteren. Op het luchtfilterhuis zit een kapje om te voorkomen dat er water in de luchtfilterhuis komt. Nu was ik niet van plan aan rivierdoorwadingen te doen en het kapje beperkt de luchttoevoer dus die kan er af. Maar dit kapje houd ook het luchtfilter op zijn plek. Die beperkt ook de luchttoevoer maar hij voorkomt ook dat er zand in de motor komt. Die willen we houden dus. Met een aluminium plaatje met het grootste gat dat mogelijk is blijft het filter op zijn plek en hebben we minimale belemmering voor de lucht Zie foto’s hieronder:

    Bij het afstellen voor deze wijziging maakte de motor middels grote rookpluimen duidelijk dat ik nog niet klaar was met sleutelen…Er kwam zelfs vloeibare olie uit de uitlaat. Omdat de motor goed liep en de uitlaat vanaf de staande cilinder nat was trok ik de conclusie dat er iets mis was met de uitlaatklep van de staande cilinder. Dat is minder prettig wand daar kun je niet aan sleutelen als de motor in het frame hangt…

    Eerst heb ik een bokje gemaakt waar het motorblok op kan staan als ik er aan sleutel.

    Dan de motorfiets voor 75% weer uit elkaar halen en het motorblok er uit halen. Bij een vlugge inspectie via het kleppendeksel van de uitlaatklep niets gevonden. Dus dan moet de kop er maar af. Bij het losdraaien van de kopbouten viel me het wel op dat er een niet zo vast zat als de anderen. (voor de liefhebbers: rechts voor, die zo moeilijk aan te draaien is omdat het riemkapje in de weg zit….) Verder geen aandacht aan besteed en de cilinder er ook af gehaald. Zuigerveren en schraapveer zagen er netjes uit…Hmm dan maar eens bellen met Paul (zie onderaan de pagina) Tijdens dit gesprek schoot het mij weer te binnen dat die ene bout zo makkelijk los ging. Toch eens beter kijken…Inderdaad was er aan die kant op de cilinder en de kop veel olie te zien en een beetje koolafzetting. HEBBES. Nieuwe o-ringen gehaald (Een Ducati heeft geen koppakking maar o-ringen rond de oliekanalen), voetpakking insmeren met vloeibare pakking en alles weer in elkaar zetten. Nu heb ik zelf de koppen vast gezet en weet dus zeker dat het goed zit.

    Daarna het blok weer in de motor en zo staat hij nu te wachten op een (zoveelste) afstelbeurt. Dat doen we als het eens niet regent en ik thuis ben….

    To do:
    E-keur uitlaat erop
    Keuren
    Volgende winter (2014-2015) helemaal uit elkaar en het frame poeder coaten

    Ondertussen ben ik druk bezig met de verkoop van overtollige onderdelen, zie:

    http://verkopers.marktplaats.nl/156519

     

    Met dank aan (voorlopige lijst):
    - Rudy Berends (http://www.customfighters.com/1570/the-three-musketeers/) voor de inspiratie, onderdelen en de adviezen.
    - Wilfred de Wild voor het GC blok en de adviezen.
    - Sven van Tienen voor het reinigen van de carburateurs.
    - Regien, voor het aanhoren van mijn enthousiaste verhalen, frustraties en gemopper, de koffie en de helpende handjes.
    - Biggelaar Performance (http://www.biggelaar-performance.com) voor de onderdelen en adviezen
    - Henk Verwaayen en Piere Willems voor hun "tips & tricks"
    - Paul Bon van Bon motoren (http://www.bonmotoren.nl/) voor de onderdelen en adviezen.
    - Jan Willem Houwers voor het draaiwerk.
    - Jeroen Donkers voor het meedenken en leveren van de slangen.
    - Koen Hartman voor onze filosofische gesprekken over Ducati motoren en het lassen.